Yazım
İcrâsının Sonu:
Gelecek Milyarlarca Taşınabilir Aygıt Kullanıcısı Videoya ve Sese Bel Bağlayacak
Gelecek Milyarlarca Taşınabilir Aygıt Kullanıcısı Videoya ve Sese Bel Bağlayacak
Teknoloji şirketleri gelişmekte olan dünya için ürünleri
tekrar düşünüyor; yeni galipler ve
mağluplar oluşturuyor.
Erik Bellman tarafından
İnternetin küresel yayılımı yeni bir safhaya duhul ediyor ve
bu katiyetle son seferkine benzememekte.
Aramaları ve epostaları yazmak yerine, bir yeni gelenler haresi
—“Gelecek Milyar,” teknoloji endüstrisi onlara
böyle hitap ediyor— sesli komut kullanarak ve resimlerle iletişim kurarak metinden
imtina ediyor. Bunlar dünyanın az eğitimlilerinin artakalanları, cazip fiyatlı
akıllı telefonlar, ucuz tarifeler ve okuma yazma bilgisi fakirliğine rağmen kullanım
kolaylığına önayak olan uygulamalar sağ olsun, ilk defa çevrimiçiler.
Mevcut teknoloji şirketleri, bu yeni gelenler için
ürünlerini tekrar düşünmeleri ve yeni gelenleri daha tez elden idrak eden yerel
rakiplerle yüzleşmelerinin zaruri olduğunu keşfediyor. Yeni dalgaya uyum
sağlamaya çalışan Alphabet Inc.'in Google'ındaki grubun başında bulunan Caesar Sengupta, “Yeni bir tür internet kullanıcısı görüyoruz.”
diyor. “Yeni kullanıcılar ilk milyardan epey farklı.”
Megh Singh’in akıllı telefonuna
bir bakış gelecek milyarın teknolojideki yeni galipleri ve mağlupları nasıl belirleyebileceğini
sezdiriyor.
Bay Singh, 36, Yeni Delhi’de
Hindistan’ın en büyük tren istasyonlarından birinde hamal olarak kafasında valiz
taşıyarak günde 8$’dan az kazanıyor. Okumakla ya da klavye kullanmakla arası
pek hoş değil. Bu onu tren sefer tarifesini kontrol etmekten, ailesine mesaj
atmaktan ya da film indirmekten alıkoymuyor.
“E-postalar hakkında hiçbir şey bilmiyoruz,
hatta nasıl gönderildiğini bile.” dedi henüz geçen yıl içinde çevrimiçi olan
Bay Singh. “Yine de elimizden geldiğince internetin keyfini çıkarıyoruz.”
Bay Singh istasyon
merdivenlerinin altında çömelmiş, istasyonun ücretsiz Wi-Fi erişimiyle, konuşma
tanıması için telefonuna fısıldıyor. Basit bir şey, Sony’nin 4GB hafızalı bir
modeli, 32GB’a kıyasla gelişmiş dünyada küçük olarak nitelendirilebilir.
Popüler Uygulamalar
Ekranında dünyanın en popüler
uygulamalarından birkaçı -Google’ın araması, Facebook’un WhatsApp’ı- aynı
zamanda da UC Browser, MX Player ve SHAREit dahil gelişmiş dünyaya yabancı,
yavaş bağlantılar ve kıt hafıza depolamaya özel biçimlendirilmiş olan
uygulamalar var.
Bu üç uygulama, uygulama izcisi App Annie’ye göre Amerika’da
en çok 100 indirilen arasında değil, Hindistan’da Hazirandan beri 30 aydır ilk
10’da; Amerika’nın pek çok meşhur uygulaması Hindistan’da ilk 100’de değil.
Bay Singh'in telefonu, Hindistan'ın akıllı telefon pazarını
Güney Kore'nin Samsung Electronics Co ve Hindistan'ın Micromax Informatics Ltd.
gibi şirketlerin hemen hemen tekelleştiren telefonları gibi Google'ın Android
işletim sistemini kullanıyor.
Aksine, pazar araştırma şirketi Kantar Wordpanel hesabıyla
Apple Inc Hindistan’daki akıllı telefon piyasasının %3’üne sahip olarak
ölçülüyor, çünkü Hindistan’da en ucuz iPhone 300$
üzerinde fiyat bulurken, Hindistan’da akıllı telefonların %90’ından
fazlası bundan daha aza mâl oluyor.
Apple Inc., Hindistan stratejisine yorum getirmeyi reddetti.
Geçen hafta bir analist ile yapılan görüşme esnasında Apple Başkan’ı Tim Cook
Hindistan açısında çok çok muazzam iyimser olduklarını söyledi.
Kapan Alır
Bay Singh’inki gibi akıllı telefon manzaralarına Asya, Orta
Doğu ve Afrika gibi kamyon dolusu az eğitimli insanın çevrimiçi hale gelmekte
olduğu yerler boyunca rastlanıyor. UC Browser
Endonezya ve yemen gibi ülkelerde en çok indirilen uygulama. SHAREit İran ve
Güney Afrika’da popüler. MX Player ise Bangladeş, Umman ve Kamboçya’da büyük.
Gelişmekte olan piyasalardaki tüketici alışkanlıklarını
analiz eden bir danışmanlık şirketi olan Studio D Radiodurans’ın kurucusu Jan
Chipchase “Bunlar yeni müşteriler olduğundan mütevellit, kapanın elinde kalır.”
dedi. “Bu bozulma için bir potansiyel.”
Para Yetirilebilir
Net
Ücret savaşı sağ olsun bu yıl daha çok Hintli topluca çevrimiçi
hâle geliyor. Reliance Jio Infocomm Ltd. –Hintli
bir milyarder tarafından desteklenen yeni bir telefon servisi- yeni
müşterileri internet ağına getirmeyi hedefleyerek geçtiğimiz eylül ayından
başlayarak altı ay süreyle ücretsiz limitsiz 4G data hızı teklif etti. Bu
teklif rakipleri de fiyatlarda kesinti yapmaya zorladı. Hücresel Operatörler
Birliği Başkanı Rajan Mathews, Hindistan’da kişi başına aylık veri kullanımı yarım
gigabayttan düşük bir miktardan 6GB’tan çok miktara çıktığını beyan etti.
Hindistan’ın en geniş hücresel şirketinin, Vodafone Grubu
PLC Yan Grubu, dediğine göre anlaşılan o ki yeni kullanıcılar data kotasını kavramadı
ve bu sebeple şirket onlara saati 25 cent’ten daha az bir ücretle sınırsız data
satın alma tercihi sunmuş bulunmakta. Vodafone Hindistan Reklam Başkanı Sandeep
Kataria “Bugün seyrin başladığı yer artık görünen o ki sosyal mesajlaşma,
YouTube ve eğlence uygulamaları; e-posta ya da sosyal medya değil. Beş yıl önce
tam tersiydi.” dedi.
Ani İlgi
App Annie’ye göre bu yıl hazirandan bu yana Hindistan’da YouTube
kullanımı iki katına çıkarken, Gmail kullanımı %15 düştü. Amerika’da aynı zaman
diliminde Gmail kullanımı %13 artmışken YouTube büyümesi %48di.
Facebook’un WhatsApp Messenger servisi en büyük iki
pazarının Hindistan ve Brezilya olduğunu beyan etti. İnterneti e-posta ya da
sosyal medya haricinde kullanan çoğu için internetteki ilk durak haline gelmiş
durumda. WhatsApp Başkanı Neeraj Arora, WhatsApp fırsatı erkenden gördü ve
çalışanları hizmetlerinin onlarda da çalışmasını sağlamak için Hindistan ve
diğer büyüyen pazarlardan evlerine piyasadaki pek çok farklı çeşitte akıllı
telefonla dolu bavullarla döndü, dedi.
Facebook Hindistan’da ücretsiz Wi-Fi noktalarına sponsor
olmuş durumda. Menlo Park merkezinde, geliştiricilerin yavaş bağlantıyı ve
yavaş bağlantıda Facebook’un nasıl çalıştığını tecrübe edebilecekleri “2G
Salıları” var. Gelişmekte olan pazarlar için daha hafif versiyon bir Facebook
inşa edilmiş. Facebook Hindistan’da 200 milyonu aşkın aktif kullanıcısı olduğu
söylüyor, Amerika dışındaki en yüksek sayı.
Çevik Rakipler
Küresel teknoloji uzmanları, çevik rakiplerin daha az
varlıklı ve eğitimli web sörfçülerine hizmet sıklıkla ilk sunan olduğu,
gelişmekte olan pazarlardaki yerel rekabeti izliyor.
Google’ın Bay Sengupta’sı, gelişmekte olan öncüler “yerel
ihtiyaçlara cevap veren servisleri ve uygulamaları inşa ederken internetin
geleceği için ürünler geliştiriyorlar” diyor. “Gelecek nesil küresel teknoloji
şirketlerinin sanki Silikon Vadisi’ndenlermişçesine Bangalore ya da Ho Chi Minh
şehrindeki bir yerel kahve dükkanı gibi ortaya çıkma ihtimali yüksek.”
Buna Bay Singh’in telefonundaki uygulamalar da dahil. UC
Browser, Alibaba Group Holding Ltd.’in UCWeb’i; Hindistan fakirlerinin
kullanımı düşük hızlı bağlantılar için daha az veri kullanımına optimize
edildi. StatCounter araştırma firmasına göre, Amerika ve Avrupa’da pazar payı
%1’den az olan UC Browser, Hindistan’ın mobil tarayıcı pazarının %40’ından
fazlasını kontrol ediyor.
Çin’in Lenovo Grubu’ndan bir uygulama olan SHAREit,
çevrimdışı halde arkadaşlarının telefonlarına müzik ve film paylaşma imkanı
sağlıyor, çevrimiçi olmanın maliyetinden kaçınmak isteyen fakir kullanıcılar
arasında popüler. MX Player çevrimiçi videoları çevrimdışı izlemek için
depolama sağlıyor. Hindistan’da popüler diğer bir uygulama ise Babajob, yakın
zamanda Quikr India Pvt. Ltd. tarafından satın alındı, şoför, hizmetçi, bahçıvan
gibi aylık 200$’dan az maaşlı temel mevki meslekler
için iş ilanı sağlıyor. Ses ile çalışabilen basit bir arayüz kullanıyor.
Şirketin kuruculardan biri olan Vir Kashyap, iş arayan sekiz milyar kişiye ve
500,000 işverene ulaştı, dedi.
Buna karşılık, LinkedIn Corp., Hindistan'daki üst düzey
işlere odaklanıyor ancak LinkedIn Hindistan'ın başında bulunan Akshay Kothari,
mavi yakalı işçilerin iş bulmalarına yardımcı olacak yollar araştırdıklarını
söylüyor. Şirket LinkedIn Lite uygulamasını piyasaya sürdü, 2G telefon kullanan
insanların da kullanabileceği daha az veri ağırlıklı bir uygulama, “çünkü
bağlantı kurabilirlik ve teknolojinin iş arayanlara engel olmamasını
sağlamalıyız”.
Google, Hindistan'da belirli aramaların görünümünü
değiştirdi. Yerel yıldız bir kriket oyuncusunu arayın, sonuç listesinin tepesi
uzun link listeleri yerine fotoğraf ve video ile dolup taşıyor. Google’ın
YouTube yapımı uygulaması Hindistan’da kullanıcıların videoları doğrudan paylaşabilmelerini
kolay hale getiriyor –data ücretlerinden ve yavaş internet hızından
kaçınabilmelerine yardım ediyor-.
Beş kişilik bir Google ekibi, geçtiğimiz günlerde
Hindistan'ın batısındaki Maharashtra eyaletinde yolculara anket yapmak için
uzunca bir tren yolculuğuna çıktı. Proje müdürü Scott Velicer tercüman
vasıtasıyla “Yeni müziklere nasıl erişiyor?” diye sordu. “Televizyonda duyduğu
şarkıların adını öğrenmekte zorluk çekip çekmediğini sorun.”
Ekip yolculara düşük doğruluklu bir prototip gösterdi: temel
olarak kağıda basılmış farklı uygulama ve talimatlar içeren telefon ekranları.
Ekip sonrasında Lonayla İstasyonu’nda durdu ve öğrenilenleri görüştü. Bay
Velicer “Buradaki insanlar metni okumuyorlar, bu yüzden simgelerin kolay
anlaşılabilir olması gerekli.” dedi.
Apple üretici ile sözleşme yaparak telefonları yerel olarak
monte etmek, daha büyük bir perakende şebekesini devreye sokmak ve Hintlileri
hedefleyen uygulamalar için geliştirici destek yatırımı ile iddiasını
Hindistan’da yükseltmiş durumda. –Android telefonlar için de uygun – Apple
Müzik’i Amerika’dakinden daha düşük fiyatla sunmaya başladı.
Geçtiğimiz yıl Hint bankaları, basit bir kayıt sürecinin
ardından teknoloji bilgisi az kişilerin ödemelerini yapmasına ve hesaplarından
telefonları vasıtasıyla para aktarmalarına imkan sağlayan bir mobil ödeme
sistemi ortaya koydu. Paytm’in, Hindistan’daki en büyük mobil para uygulaması, Hindistan’da
şu an 200 milyondan fazla kullanıcı mevcut, Hindistan’daki kredi kartı sahibi
sayısından çok daha fazla.
Paypal, uluslararası işlemler için Hindistan’da en popüler
servislerden biri ancak iç piyasaya yönelik bir ödeme sistemi ortaya koymadı. PayPal
Holdings Inc. bir iç piyasa servisi başlatmayı planladıklarını, engin
tecrübelerinin ve daha iyi teknolojilerinin arayı kapatmalarına fayda
sağlayacağını söyledi.
Bazı fakir kullanıcılar, ön ödemeli karta para yetirmek
için sigara gibi şeylerin tüketiminden
vazgeçmek anlamına dahi gelse, data için ödeme yapmaya istekli. Telefonları
için kenara daha çok para koyan bazı müşteriler için Nestlé SA gibi şampuan ve
bazı abur cubur üreten şirketlerin satışları yön değiştirdi.
Yeni Delhi istasyonunda yeni mevcut olan internet erişiminin
çarpıcı etkisi, az yerde var. Yarım milyondan fazla insan standart taşıma
ücretlerinin ilan edildiği levhaların arasından istasyonun yollarını
aşındırıyor: “40 kiloya kadar bagajlar 60 Rupi(94 Cent)”. İstasyonun 1000’den
fazla hamalı taksilere akın ederek ve hareket halindeki trenlere atlayarak
bağırıyorlar: “Hamal, hamal, hamal.” “Hamal Barınağı” tabelası olan garaj
boyutunda bir yapıda 30 Rupi’ye roti (bir çeşit ekmek, gözleme/bazlama) ve dhal
(bir çeşit mercimek yemeği) yiyebilir, şekerleme yapabilir, kart oynayabilir ve
birkaç eşyalarını kilitleyebilirler.
Amerika ve Dünya’ya
Karşı Hindistan
Çoğu hamal hâlen akıllı telefonların ve internetin yalnızca
varlıklı ve okur yazarlar için olduğunu düşünüyor. “İnternet bizler için değil.
Bizler eğitimli değiliz, bizler böyleyiz” diyor hamal Sajid Khan, parmağını
yavaşça kağıda basarak bu şekilde belgeleri nasıl imzaladığının mimiğini
yapıyor.
Fakat hamalların büyümekte olan bir azınlığı 2015 yılında
istasyon ücretsiz Wi-Fi sunmaya başladığından beri ucuz akıllı telefonlar
kullanarak çevrimiçi oluyorlar. Birisi, şimdi VidMate adlı bir uygulamayı
kullanarak dini şarkıların videolarını indirmek için web'i kullanmasını övüyor.
Bir diğeri, telefonunda Indian Train Locator Live
adlı bir uygulamayı kullanarak trenin ne kadar ilerlediğini izlediğini
açıklıyor.
Bay Singh evde kaydedilmiş mesajları WhatsApp aracılığıyla
arkadaşlarına ve ailesine göndermek için her sabah erkenden istasyona gittiğini
söyledi. “Köydeki herkes iyi mi? Kimse öldü mü?” diye soruyor telefonuna.
Kaydedilmiş cevaplar gün zarfında geliyor.
Gün boyunca YouTube, Google ve MX Player ile gösteriler ve
klipler için interneti köşe bucak arıyor. YouTube’da bir sesli arama
başlatıyor. Hintçe “Rajasthani yerel şarkıları kadın söylüyor” dedi ve
çıkanları görmek için ekrana baktı. Geceleri izlemek için günde 20’den fazla
klip indiriyor, gecelediği yere döndüğünde klipleri diğer beş hamalla
paylaşıyor.
“Hayat daha iyi hale geldi. Hayat daha hızlı hale geldi.
Keşke daha önceden buna sahip olsaydık, bu kadar geri kalmazdık.” dedi.
çeviri
Dualist Dergi sayı 1'de yayınlanmıştır.